Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2008

Νιώθω

Χαρούμενη που αφιέρωσα χρόνο και έγινε όμορφο το πάρτυ γενεθλίων της -ριγμένης κατα τα άλλα - κορούλας μου.
εκνευρισμένη με αυτούς που πάνε στα σεμινάρια ειδικής αγωγής για την πιστοποίηση ως εξτρα προσόν .
θυμωμένη με τον εαυτό μου που δε μπορεί να βάλει τα ρημάδια τα όρια ωστε να εξασφαλίζεται η ευρυθμη λειτουργία της οικογένειας.
κουρασμένη και αρρωστη - μπορει να φταιει και αυτη η βρογχίτιδα που δεν έχω ακόμα αντιμετωπίσει με χημική βοήθεια.
ανεπαρκής γιατι όταν δεν νιώθω καλά στερώ απο τα παιδιά μου χρόνο και ενέργεια που θα μπορούσα να τους διαθέσω.

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2008

εμμονές - πεταμε αντικειμενα.

Βράδυ, έχω βγει για ενα τσιγάρο στο μπαλκόνι, ο Νασος μονος στην κουζίνα. Όσο κρατάει ενα τσιγάρο, το πάτωμα έχει γεμίσει με 40 καλαμάκια και διπλάσια χαρτάκια απο αυτά που βάζουμε μέσα τα τρουφάκια.
Διατηρώντας τη ψυχραιμία μου, βάζω κάτω ενα πιάτο και ένα ποτήρι,
και λέω " μαζέυουμε! τους κυκλους στο πιατο τα καλαμακια στο ποτήρι".
Το σύστημα πετυχαίνει αλλα ειναι πολλα, οπότε μοιράσαμε τη δουλειά.
ένα η μαμα, ένα ο Νασος. Κράτησε πολύ καλα τη σειρά του.
οταν τελειωσαμε, εβαλε τα καλαμάκια στον πάγκο της κουζίνας, ανέβηκε, και προσπαθούσε να τα πετάξει απέναντι , πάνω απο το ψυγείο.( απο κει δε μπορουμε να τα μαζέψουμε μαζι.

Το πρωι μετα τη χτεσινη βροχή είπα να κανουμε ζεστο καφε.Η έκπληξη ηταν στο ντουλάπι με τις κούπες. πίσω απο τις κούπες περίμεναν υπομονετικα να ανακαλυφθουν κομματάκια ψωμι, καλαμάκια και κεράκια γενεθλίων.

Είναι άραγε η ανάγκη να κρύβει πράγματα; ή προσπαθεί να αποφύγει το "μαθημα" που ακολουθεί μετα το πέταγμα στο πάτωμα;

Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2008

διαγνώσεις

χτες βράδυ, τηλέφωνο απο μια φίλη.ένα συγγενικο της παιδάκι , πρώτη φορα στο νηπιαγωγειο ( χωρις προϋπηρεσια σε παιδικο- προνήπιο).Πάει , δεν ακούει , μιλάει μόνο του και τρέχει στα παράθυρα. Η νηπιαγωγός προτείνει εξέταση απο παιδοψυχολόγο, η διάγνωση αυτισμός.
οι γονεις ακουν για πρωτη φορα τη λέξη.Πανικός. τι κανουμε τώρα, που να το πάμε το παιδι, να τρεξουμε.

Η συμβουλή μας : ψυχραιμια.

Πόσα μας θύμισε αυτη η φάση...
τωρα θα αναρωτιουνται μηπως εγινε λαθος διαγνωση, αφου το παιδι δεν έχει όλα τα χαρακτηριστικα.Ερωτήματα , αγωνίες κι ένας γολγοθας - ή μαραθώνιος τους περιμένει.
Γιατί το κατάλαβαν τόσο αργα;

είναι τόσο μεγάλο το βάρος που πρέπει να σηκώσουν οι γονείς , να περπατήσουν στο τεντωμένο σκοινι ξέροντας πως απο κάτω δεν έχει δίχτυ.

Ο αρμοδιος του Δημου για το βαψιμο του σχολειου ειχε το θρασος να απαντήσει στο σύλλογο γονέων ότι " τα αλλα σχολεία εχουν προτεραιότητα, το ειδικο και μια βδομαδα να παει πισω δε χαλασε ο κοσμος"
Πόσους εκφράζει αυτη η άποψη; Φοβάμαι να απαντήσω.

Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2008

κοινωνικοποίηση

Στο σχολείο η τετραδα ειναι ακομα στους κοσμους της. Λίγο δινουν σημασία ο ενας στον αλλο.
Πάμε παιδότοπο. Δεν έχει πολλά παιδάκια Δευτέρα απόγευμα.
Βρέθηκε ένα να μας ακολουθησει λίγο στο κυνηγητό.
Κυκλοφορει αναμεσα στα παιδάκια. Μπορει να κοιτάξει για λίγο κάποιο.
είναι χαρούμενος, τρέχει , σκαρφαλώνει, πεταει μπαλλάκια. Το ίδιο μπορεί να κανουν και αλλα παιδάκια.

εχουμε και λέμε:
1.ειμαστε ανάμεσα σε κόσμο και περνάμε καλα.
2.αυτο γινεται με ατομικές δραστηριότητες.
Υπάρχει κι ενας παιδότοπος που οι παιδοτοπίνες μαζεύουν τα παιδάκια και παίζουν ομαδικά παιχνιδάκια . Πέρσι προσπαθούσε να μπει στην ομάδα χωρίς να καταλαβαίνει τους κανόνες.Μηπως να καθιερώσουμε και μια βόλτα απο κει;

Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2008

να την η Δευτέρα

που πλέει στον αέρα ...
μετα απο ενα γεμάτο ΣΚ ,Τσαγγαροδευτερα !
Ξεκινησαμε με χαρουμενα πηδηματάκια αλλά μολις φτάσαμε στην αυλή του σχολείου ηθελε να γυρισουμε πίσω.τελικα συμβιβαστηκε με τη τσουληθρα.
Ο πρίγκηψ ξύπνιος μετα της μανούλας απο τις 04:00.
σημερα θα μείνει ως τις 11 στο σχολειο, και θα ερθει και ο 4ος συμμαθητης.
ειναι το πρωτο test drive της ταξης με πλήρη σύνθεση. Αν παει καλά, απο αυριο σχολάμε 12.

Παρασκευη: 4-5λογοθεραπεια : είπε για πρωτη φορα, στο συγκεκριμενο μαθημα ,σωστα μια λεξη."γυαλια" , που αντιστοιχουσε σε γυαλια ηλίου.
υπερκινητικος , σηκωθηκε ισαμε 15 φορες στο 45λεπτο.
μολις γυρισαμε σπιτι κοιμηθηκε.
εργοθεραπεια 7:45 κεφατος. ταυτιση συμβολων. κανοντας μια διαδρομη πισω απο και πανω απο συγκεκριμενα αντικειμενα, εβαζε σ'ενα μεγαλο πινακα ,που ειχε στην κατω μερια ενα ρολοι ,με μαγνητακια τους αριθμους που δειχνουν τις ωρες του ρολογιου.
Εντυπωσιαστηκαμε που δε μπερδεψε το 12 ουτε με το 1 ουτε με το 2 .επισης εδειξε να καταλαβαινει τις εννοιες του χωρου.

Το Σαββατο ως "παπατζου" εκρυβα κατω απο ενα ποτηρι το αγαπημενο playmobil και... εδω ο παπας εκει ο παπας , ο Νασος εβρισκε που είναι το αντικείμενο του πόθου. Το ίδιο τεστ με αδιαφορα αντικειμενα δε δούλεψε.
αυτη ειναι και η βασικη δυσκολια. δε μπορεις να ελεγξεις αν έχει καποια δεξιότητα αν δεν υπάρχει κίνητρο να την χρησιμοποιήσει.
Τις συμφωνίες του τύπου " βρες το και μετα θα παίξεις" ενίοτε τις γραφει στα παλαιοτερα των υποδηματων του. Ετσι ειμαστε συνεχως σε αναζήτηση κινητρων.

Το απογευμα γιορτη του κρασιου. Η μεγαλύτερη επιτυχια ηταν που πείστηκε να ρίχνει τα πετραδάκια σε εναν κουβά με νερό και όχι στον κουβα με το μούστο που εβγαινε απο το πατητήρι.

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2008

verbal vs physical prompt

ειναι καλύτερα να χρησιμοποιούμε σωματικη καθοδήγηση γιατι μπορουμε πιο ευκολα να την αποσύρουμε. δε συμβαίνει το ίδιο με τη λεκτική όμως.
ενα παιδι που μαθαινει να βάζει τα παπούτσια του , αν του πας το χερι να τα κουμπωσει,μπορει να μαθει πιο ευκολα να τα κουμπωνει μονο του,σε σχέση με ενα παιδι που εμαθε να περιμένει να του πουν "τωρα κούμπωσε τα παπούτσια σου".
αυτο γιατι στην πρωτη περίπτωση σιγα σιγα θα σπρωχνουμε ολο και πιο λίγο ενώ το λεκτικο μηνυμα είναι binary,υπαρχει ή δεν υπάρχει, δε μπορεις να το αφαιρεσεις γιατι ενσωματωνεται στη ρουτινα .

συμπερασμα: οταν ο πριγκηπας φαινεται να ετοιμάζεται για ..."σοβαρη δουλεια"
ειναι καλύτερα να τον αρπάζουμε και να τον οδηγουμε εκει που πρεπει χωρις πολλα λογια.
φυσικα μπορουμε μετα να σχολιασουμε και να ονομάσουμε αυτο που εγινε.

το ξαναλεω για να το εμπεδώνω...

Α, και μια αλλη ερευνα λεει οτι οι αγχωμενοι ( stressed) γονεις δε βοηθανε και πολυ στην πρώιμη παρέμβαση . μαλλον το αγχος επιδρα αντιστροφως αναλογα μετην προσπαθεια.
στοιχεια για την ερευνα δεν εχω,θα το ψαξω και θα επανελθω.

Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2008

μαθηματα

1.ακουσα χτες, στις ειδησεις για μια φαλαινα που μαθαινει να μιλαει
απο τα πρωτα αντικειμενα που αναγνωρίζει είναι ενας κουβας ( μαλλον με ψαρια) και τα βατραχοπεδιλα του "εκπαιδευτη"
και τα ονομάζει το καθένα με διαφορετικό όνομα.

η αναπτυξη του "λογου" για επικοινωνια ακολουθεί ενα κοινό μοντέλο σε όλα τα θηλαστικα?

ενδιαφερον....

2. πρωτη μερα ΟΚ. στο σχολειο χρησιμοποιουν διαφορετικές καρτες για φαγητο/ φευγουμε/ διαλειμμα.Εφτιαξα αντίγραφα απο τις δικές μας, αλλα δε ξερω πως θα συντονιστουμε.φωτογραφησα χωρους δραστηριοτητων ( να πλαστικοποιησουμε και τον υπολοιπο Αμαζόνιο Μαριλενα!)

Το καλο νεο είναι οτι οι δασκάλες εχουν συνεννοηθει με τις δασκαλες του "κανονικου" νηπιαγωγείου για να ανταλλάζουν μαθητες εκ περιτροπής.Έτσι θα δουλεύουμε και το θέμα της κοινωνικοποίησης στο σχολείο.

Ισως φαίνομαι πολυ ανήσυχη, γιατι νιώθουν την ανάγκη να μου λένε συνεχώς: " μην αγχώνεστε, όλα θα πανε καλα". Το κακο ειναι οτι μεχρι να τα δω να πηγαινουν καλά τρώγομαι με τα ρούχα μου.

Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2008

φοβαμαι ολα αυτα


...που θα γίνουν για μένα χωρις εμενα.
αραγε εχει κανενας γονιος απαντηση στο ερώτημα αν κανει τις σωστες επιλογές για λογαριασμο του παιδιου του;


Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2008

αστο για αυριο ...

Το σχολειο βάφτηκε. αυριο ανοιγουν και μας περιμενουν απο τις 8:30 ως τις 10.

Το ερώτημα: πάμε απο την πρώτη μέρα ή να αφήσουμε την πρωτη μερα στο αλλο παιδακι που εκλαιγε , να παει να γνωρίσει το χώρο και να παμε εμεις απο μεθαύριο?

Δεδομενου οτι η εναλλακτική του πριγκηπόπουλου είναι μια χαρούμενη μέρα με τη γιαγια στην εξοχή, πλατσουρισματα στην φουσκωτη πισίνα και σκαρφαλώματα ... είπαμε να το αναβάλουμε αλλη μια μέρα.

Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2008

εκπαίδευση τουαλέτας


αυτο το καλοκαίρι ξεκίνησα με την πίστη οτι ο νασος θα τα καταφέρει.
Πηραμε τους στόχους του portage απο την ηλικία των 2.
Πρωτος στοχος "να καθεται για 5 λεπτα στο γιογιο" ασχετα με τον αν κάνει κάτι η όχι . οι οδηγίες έλεγαν να διαβάζει κανενα βιβλιαράκι και τέτοια.
Δεδομένου ότι το auto trith- αγγελίες , που είναι το αγαπημένο μας για ξεφύλλισμα, δεν δούλεψε είχαμε την έμπνευση να πετάμε πετραδάκια.
το σκηνικό φαίνεται στη φωτο. έτσι ειχαμε την πρώτη επιτυχία.
Μετά απο μια βδομάδα με μικροατυχήματα βρήκαμε τους χρόνους που έπρεπε να τον ρωτήσουμε αν θέλει, και καταφέραμε να μη λερώνουμε πια το βρακάκι.Από μέσα. γιατι απέξω .... θες που τωρα ανακαλύπτει το φύλο του , θες που τώρα ειναι προσβάσιμο το μεχρι προτινος κρυμμένο στην πάνα , όλη τη μέρα το ενα χεράκι ήταν απασχολημένο με το νεοανακαλυφθεν μέλος του σώματος.
Τωρα μπορει να βγάλει εσώρουχο και παντελόνι - τελείως , δεν του αρκει να το κατεβάσει απλώς.ανεβαίνει μόνος του στην τουαλέτα, και αφου κάνει τσισάκια κατβάζει το μπλουζάκι και σκουπίζει τη βρυσούλα! προσπαθώ να του δείξω να το κάνει με χαρτί τουαλέτας - αν τον προλάβω.
το επόμενο βήμα φαντάζει το πιο δύσκολο: να πάρει την πρωτοβουλία να πάει χωρίς να τον ρωτάμε.
η γενική αρχή για να μάθει πράγματα που θέλουν πρωτοβουλια είναι η πληρης σωματική καθοδήγηση. Σαυτό το θέμα όμως είναι δύσκολο να το κάνεις χωρίς προτροπή. Φοβάμαι μη μάθει να εξαρτάται απο τη δική μας ερώτηση, έχω ακούσει και για παιδάκια στο φάσμα που έμαθαν να κρατιουνται σε τέτοιο βαθμό που μετα να χρειάζεται κλύσμα ... και δε θέλω να τον πιέσω.
ισως απλά χρειάζεται περισσότερο χρόνο σ'αυτή τη φαση. θα δείξει.
Χτες βραδυ αρνήθηκε να φορέσει πάνα μετά το μπανιο. κοιμήθηκε και ξύπνησε στεγνός.
υπάρχει φυσικά και το ερώτημα πότε θα μάθει να κατουράει όρθιο ...
αλλα ειπαμε : ενα βήμα τη φορά

Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2008

καθε αρχη και δυσκολη

Πρωτη μερα στο σχολειο. Οι δασκάλες βλέπουν με μισο ματι το pecs.
μηπως η μητρικη γλώσσα επικοινωνίας εμποδίζει την εκφορά λογου;

αντε και το δεχομαι οτι ο Νασος νιώθει ανετα να κάνει αιτήματα με εικόνες.ειναι κακό αυτό; να εχει εμπιστοσύνη σε ενα σύστημα επικοινωνίας αφου ο λόγος είναι δύσκολος;
συμβιβαστικη λυση: δεν αφηνουμε το pecs αλλα επιμενουμε και στη χρήση του λόγου. Η χρήση του λόγου προυποθέτει την κατανόηση, πράγμα το οποίο ακόμα παλεύουμε.

δευτερο θέμα: Αγιασμός. μια συμμαθήτρια βάζει τα κλαματα , και εκνευρίζεται, κι ο Νασος που δε μπορει καθόλου τις φωνές, συμπαρίσταται.
Αναρωτιέμαι πόσο συχνά θα γίνεται αυτο. Ισως και να το συνηθήσει και να το ξεπεράσει.

ευχομαι καλη δυναμη σε όλους μας και υπομονή και ελπίζω να καταφερουμε να συνεργαστούμε.
Καλή χρονια